مدل تعالی سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟
مدلهای تعالی سازمانی چارچوبهایی منظم و اثبات شده هستند که به یک سازمان کمک میکنند تا با معیارهایی شفاف از آنچه که برای بهبود مستمر نیاز دارند آگاه شوند و بتوانند ضمن جمعآوری منابع مورد نیاز، تمامی کارکنان و اعضای خود را برای حرکت در مسیر تعالی سازمان تشویق کنند و به این ترتیب منافع تمامی ذینفعان را افزایش دهند.
کاربرد اصلی مدلهای تعالی سازمانی این است که به کسب و کارها کمک میکند تا تشخیص دهند که در کجای مسیر تعالی سازمانی قرار دارند و برای بهبود وضعیت خود باید از کدام معیارها استفاده کنند. از مدلهای تعالی سازمانی به عنوان ابزاری برای افزایش اعتبار سازمان نیز استفاده میشود و داشتن گواهیهای مربوط به پیادهسازی آنها میتواند اعتبار کلی یک سازمان را هم در داخل و هم در خارج از سازمان تقویت کند. به علاوه، هرگونه هزینه اضافی برای پیادهسازی این مدلها در نهایت با بازدهی بیشتر کارکنان، رضایت بیشتر مشتریان و کارآمدتر شدن سازمان جبران خواهد شد.
استفاده از این مدلها، کارکردهای دیگری نیز دارد و برای کاهش هزینهها، پاسخگویی به نیازهای مشتریان، صرفهجویی در منابع و افزایش کیفیت عملکرد سازمان نیز مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به چالشهایی که سازمانها با آن دست و پنجه نرم میکنند، بدیهی است که کارکرد مهم دیگر مدلهای تعالی سازمانی، حفظ مزیت رقابتی سازمان است. نتایج حاصل از خودارزیابیهایی که بر اساس این مدلها انجام میشود میتواند به عنوان بخشی از فرآیند برنامهریزی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، از این مدلها میتوان برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف در جهت بهبود عملکرد سازمان و تحقق اهداف آن نیز استفاده کرد.